Share to Facebook Share to Twitter Share to Google Plus

Priča o društvenim mrežama započela je devedesetih godina prošlog stoljeća. Prve društvene mreže koristile su se uglavnom za komunikaciju s drugim korisnicima. Danas su društvene mreže važan dio svakodnevice ljudi diljem svijeta. Koriste se prvenstveno za interakciju i zabavu, ali i u druge svrhe poput edukacije, marketing alata i u procesu zapošljavanja.

Najpopularnije društvene mreže

Društvenih mreža ima mnogo i iz dana u dan njihov broj raste. Navodimo neke koje su danas najpopularnije. Facebook je trenutno najpopularnija društvena mreža u svijetu. Za razliku od drugih društvenih mreža koje su aktualne uglavnom kod mlađe populacije, Facebook privlači sudionike različitih dobnih skupina. 2004. godine, kada je Facebook osnovan, primarna funkcija bila je interakcija s prijateljima i obitelji. Do danas uvedeni su mnogi drugi alati te je on danas platforma na kojoj se susreću ponuda i potražnja u različitim kontekstima. Mnogi iskorištavaju Facebook kao stranicu na kojoj oglašavaju svoje proizvode ili usluge, na kojoj plasiraju svoje marketinške kampanje, pa čak i traže zaposlenike. Prema statistici Facebooka iz ožujka ove godine, broj korisnika koji na mjesečnoj bazi koriste Facebook veći je od 1,94 milijarde. Youtube je nakon Facebooka najposjećenija društvena mreža s oko 1 milijardu mjesečnih posjeta. Youtube služi za dijeljenje video uradaka i njegova popularnost izrodila je najpoželjnije zanimanje modernog doba, vlogger. Instagram je društvena mreža za dijeljenje fotografija koja na mjesečnoj bazi ima oko 700 milijuna posjeta. Slijede ih manje društvene mreže kao što su Twitter, Reddit, Vine, Pinterest, Snapchat, Linkedin i brojne druge koje unatoč manjem broju korisnika, imaju veću godišnju stopu rasta korisnika od prve dvije najveće. Na svima njima prisutni su pojedinci, ali i poduzeća koja koriste sve dostupne alate za oglašavanje i prisutnost u željenoj publici. Od manjih društvenih mreža, važno je naglasiti Linkedin, koji funkcionira kao mreža profesionalnih poznanstava i na kojoj korisnici nude na uvid svoj poslovni profil suradnicima, potencijalnim poslodavcima ili zaposlenicima. 

Društvene mreže omogućuju poduzećima da uspostave svoje profile i obraćaju se širokoj javnosti. Način na koji se predstavljaju i sadržaj koji dijele alati su za brendiranje tvrtke, između ostalog i kao poslodavca. Nerijetko tvrtke upravo putem društvenih mreža oglašavaju slobodna radna mjesta i traže perspektivne kandidate za zaposlenje. Osim toga, tvrtke u procesu zapošljavanja često rade pozadinske kontrole kandidata putem društvenih mreža. Istraživanje pozadine zaposlenika putem društvenih mreža toliko je popularno, da postoje profesionalne agencije koje su specijalizirane za obavljanje takvih provjera za poslodavca. Ono što se podijeli putem interneta ostaje tamo zauvijek i svatko tko ima profil na društvenoj mreži, osim onih koji su zaštitili svoje podatke sigurnosnim postavkama, može se vrlo brzo naći na internetu jednostavno upisom imena i prezimena u tražilicu. Poslodavci koriste taj alat kako bi provjerili da li se kandidat u privatnom životu ponaša onako kako se predstavio na intervjuu za posao i hoće li se dobro uklopiti u radno okruženje. Nema mnogo informacija o provjeri zaposlenika putem društvenih mreža budući da je to siva zona koja nije zakonski uređena. Smatra se da ovakve provjere narušavaju privatnost pojedinca, remete jednakost i diskriminiraju. Međutim, usprkos tome, postoji više dokumentiranih intervjua sa stručnjacima koji se bave zapošljavanjem u kojima navode činjenicu da provjeravaju kandidate na Internetu prije zapošljavanja, kao i zaposlenike. 

Što izbjegavati na društvenim mrežama?

Postavlja se pitanje treba li se pojedinac uopće eksponirati na društvenim mrežama i javno dijeliti sadržaje. Odgovor na to pitanje je pozitivan jer tako osoba pokazuje da je u trendu, u toku s događanjima i vremenom i da koristi internet u slobodno vrijeme. Međutim, prilikom nastupa na društvenim mrežama pojedinci trebaju biti svjesni da možda i potencijalni poslodavci ili trenutni poslodavci ocjenjuju njihovo ponašanje on-line i pokušati izbjegavati pogreške koje mogu utjecati na odluku o zapošljavanju. Krajnosti nepoželjnog ponašanja jesu dijeljenje pornografskog sadržaja, spominjanje zlouporabe narkotika i poticanje nasilnog ponašanja. Međutim, i drugi, manje rizični postupci mogu utjecati na loš dojam. Loš dojam ostavljaju zlobni komentari o prošlom poslodavcu i odavanje poslovnih tajni. Mnogo gramatičkih pogrešaka i tipfelera znak su loših komunikacijskih vještina. Također, nepoželjna je pretjerana aktivnost na društvenim mrežama i učestalo dijeljenje sadržaja, kao i neprimjerenog sadržaja. Još neki od razloga koji bi mogli ugroziti zaposlenje jesu ukoliko poslodavac na vašem profilu otkrije da ste lagali u vezi sa svojim kompetencijama i iskustvom ili ako za vrijeme bolovanja objavljujete sadržaje koji ukazuju na to da niste bolesni. Usprkos svim stvarima na koje se treba paziti kod dijeljenja sadržaja, ne smije se zanemariti osnova društvenih mreža, a to je zabava. Međutim, treba se zabavljati umjereno i racionalno. Prije nego podijelite sadržaj, razmislite kako biste vi reagirali da vidite takvu objavu na profilu svog zaposlenika. Za najbolji balans poslovnog i privatnog života na društvenim mrežama ključno je dobro ovladati postavkama privatnosti. Neke sadržaje koji nisu primjereni poslodavcima, a ipak ih želite objaviti, možete uz ograničavanje vidljivosti. Ako postoji neki sadržaj koji je neprimjeren, uvijek ga možete obrisati ili zamoliti osobu koja ga je postavila da ga ukloni.

Pozitivan profesionalan profil na društvenoj mreži

Imamo i nekoliko savjeta kako izgraditi pozitivan profesionalan profil. Prvi dojam je najvažniji, kako uživo, tako i on-line. Prvo što se vidi na nečijem profilu društvene mreže jest fotografija i ime. Stoga pojedinci koji žele ostaviti dobar prvi dojam, trebaju na društvenim mrežama nastupati svojim punim imenom i prezimenom i profesionalnom profilnom fotografijom. Pod profesionalnom fotografijom ne smatra se fotografija snimljena u profesionalnom studiju niti namještena ozbiljna fotografija. Profesionalna fotografija je ona na kojoj ste zadovoljni svojim izgledom i ne činite ništa čega bi se sramili. Pozitivan profesionalan profil gradi se tako da pojedinci na društvenim mrežama objavljuju sadržaje koji imaju veze s njihovim profesionalnim područjem interesa, kao i da u osobnim postavkama navedu svoju profesiju. Na taj način osoba šalje poruku kako je zainteresirana za određenu industriju i svoje slobodno vrijeme troši na informiranje i neformalno obrazovanje u području interesa. Pojedinac u komunikaciji na društvenim mrežama može naglasiti svoje pozitivne karakteristike kao što su moralnost, marljivost i neke druge osobine koje su od važnosti poslodavcu. Nije poželjno da pojedinac prečesto dijeli sadržaje i komunicira na društvenim mrežama, poglavito tijekom radnog vremena. No u slobodno vrijeme, dobro je biti uključen u grupe od profesionalnog interesa i aktivno sudjelovati u komunikaciji. Na taj način veća je vjerojatnost da se osoba poveže s ljudima iz struke i nađe posao koji želi.